Poliţa RCA - o asigurare cu caracter social, obligatorie în toate ţările lumii civilizate. Să ne imaginăm următoarea situaţie…
Ion POPESCU, şofer cu ştate vechi, posesor al unui automobil Dacia 1300 din 1979, consideră că experienţa sa de şofer este suficientă pentru a-l feri de evenimente neplăcute în trafic. Decide astfel să nu îşi reînnoiască poliţa RCA, aparent economisind astfel o parte din modestul venit lunar.
Într-o zi ploioasă, pe străduţele dintre blocuri, domnul POPESCU nu estimează corect viteza de deplasare a unui Audi A8 din 2007 şi nu îi acordă acestuia prioritate, angajându-se într-un viraj la stânga.
Care sunt şansele ca domnul POPESCU să poată plăti pagubele provocate posesorului de Audi A8 şi ce se va întâmpla odată ce va fi dat în judecată…?
În contextul numărului mare de informaţii contradictorii referitoare la acest subiect, vehiculate de mass-media în aceste zile, APPA – Asociaţia pentru Promovarea Asigurărilor transmite spre informarea publicului larg următoarele precizări:
1) Poliţele de tip RCA au caracter de protecţie socială şi sunt obligatorii în toate statele europene
Poliţa RCA este practicată în toate statele membre ale spaţiului economic european şi are drept unic scop despăgubirea părţilor prejudiciate în urma accidentelor de circulaţie.
Astfel, caracterul social al acesteia constă în faptul că nu asiguratul RCA este cel ce va beneficia de o eventuală despăgubire, ci persoanele care vor suferi daune din vina acestuia, indiferent că este vorba de pagube materiale sau de vătămări corporale.
2) Creşterea tarifelor, o consecinţă a reglementărilor europene, a climatului economic şi social actual
Este adevărat că în ultimii ani preţurile pentru poliţele RCA s-au majorat. Cu toate acestea, creşterile nu sunt atât de mari precum cele vehiculate de mass-media. În acelaşi timp, trebuie să precizăm că în rândul ţărilor membre UE, românii beneficiază de cele mai mici preţuri pentru această asigurare. Astfel, dacă în Germania preţul mediu pentru RCA este de 1.000 EUR, în România valoarea medie RCA nu depăşeşte 100 EUR pentru persoane fizice. Chiar şi vecinii bulgari, cu care de cele mai multe ori ne comparăm ca nivel de trai, plătesc aproximativ 170 EUR pe an pentru acest produs.
De asemenea, majoritatea companiilor de asigurări utilizează în calculul tarifului pe care o persoană fizică îl plăteşte pentru RCA o serie de informaţii, stabilind un profil de risc. Astfel, un tânăr de 25 de ani, cu doar câţiva ani de experienţă auto şi o maşină puternică, va plăti mai mult decât o persoană de 40 de ani, cu o maşină medie, care beneficiază de reduceri semnificative. În acelaşi timp, societăţile de asigurări oferă reduceri de până la 25% pentru pensionari.
3) Tarifele RCA sunt stabilite în baza unor calcule actuariale
Pentru a înţelege raţiunea care stă la baza majorării tarifelor este nevoie să înţelegem şi că preţurile nu sunt stabilite arbitrar, ci în baza unor calcule care implică o serie de factori foarte importanţi:
• În ultimii ani românii au început să călătorească mai mult în străinătate cu maşina personală.
Începând cu anul 2007, prin încheierea oricărei poliţe RCA, un posesor auto cumpără atât asigurarea pentru răspundere civilă auto valabilă pe teritoriul României, cât şi poliţa “Carte Verde”. Astfel, România s-a aliniat la normele europene în privinţa sistemului “Carte Verde”, iar şoferii beneficiază de acoperire atât în ţară, cât şi în afara teritoriului acesteia.
• Pagubele rezultate în urma unui accident sunt mult mai mari decât în trecut. Despăgubirile pentru vătămări corporale au devenit şi ele o problemă în ultima perioadă, cu atât mai mult cu cât ne putem confrunta cu un accident nu doar în România, ci mai ales în alte state membre UE.
Au crescut limitele despăgubirii pentru poliţele RCA în ultimii cinci ani de 6,6 ori, până la 500.000 EUR pe eveniment, iar cele pentru vătămări corporale au ajuns în acest an până la 2,5 mil. EUR pe eveniment. Acestea vor atinge 1 mil. EUR, respectiv 5 mil. EUR până în 2012.
• Numărul maşinilor din România a crescut anul trecut cu 5%, la peste 5,32 milioane de vehicule, din care 80% sunt autoturisme. În acelaşi timp, starea drumurilor la noi în ţară s-a deteriorat semnificativ.
Numărul de accidente în România este în continuă creştere, în vreme ce în ţările din vest este în scădere.
• De necontestat este faptul că, în ultimii ani, maşinile pe care le întâlnim zilnic în trafic sunt mai scumpe.
Repararea acestora în urma unui accident necesită sume semnificativ mai mari.
4) 90% dintre şoferi vor plăti mai puţin pentru poliţele de asigurare RCA
Prin implementarea sistemului Bonus - Malus începând cu 1 ianuarie 2010, asiguraţii care nu au înregistrat daune vor beneficia de reduceri ale primei de asigurare, în timp ce aceia care au provocat accidente vor avea parte de majorări de primă.
Conform numărului de dosare de daună avizate anul trecut pe segmentul RCA, rezultă că doar un procent cuprins între 5 şi 10% dintre asiguraţi vor fi penalizaţi, în timp ce restul de 90% vor beneficia de reduceri.
Mai multe detalii referitor la asigurarea de tip RCA, la sistemul bonus-malus pot fi accesate pe www.asigurareamasinilor.ro şi www.constatulamiabil.ro
Despre APPA
APPA – Asociaţia pentru Promovarea Asigurărilor are ca scop principal promovarea conceptului de asigurare şi susţinerea creşterii gradului de educare în asigurări în rândul populaţiei.
Pentru îndeplinirea obiectivelor sale, Asociaţia beneficiază de susţinerea principalilor vectori de comunicare din şi în domeniile asigurărilor şi pensiilor private – Publicaţiile XPRIMM, editate de Media XPRIMM.
APPA organizează conferinţe şi alte tipuri de reuniuni tematice pentru dezbaterea şi soluţionarea problemelor specifice majore; Asociaţia elaborează totodată studii şi analize privind priorităţile în domeniul asigurărilor.
Persoană de contact:
Alexandru CIUNCAN
Secretar General
0752.111.400
executiv@appa-asigurari.ro
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu